Súborná práca absolventov_ 2019/2020

SÚBORNÉ PRÁCE NAŠICH ABSOLVENTOV

Realizácia záverečnej  práce žiakov 4. ročníkov

počas dištančného vzdelávania na ŠUP Kežmarok v čase prerušenia výučby z dôvodu šírenia vírusu – Covid 19 prebiehala v zmenenej forme ako doteraz. Žiaci namiesto PČOZ realizovali SÚBORNÚ PRÁCU v ktorej mali možnosť preukázať nadobudnuté zručnosti v rámci jednotlivých odborov. 

SÚBORNÉ PRÁCE ABSOLVENTOV_ šk.r. 2019/2020

odbor: propagačné výtvarníctvo 

 

Ivana BUDIŠOVÁ  _ propagačné výtvarníctvo 

FIGURÁLNA KOMPOZÍCIA

Ivana Budišová zhotovila a prezentovala svoju tému figurálna kompozícia v dvoch
výsledných prácach. Prvou je závesný obraz do interiéru v technike perokresby a maľby akrylom. Zobrazuje tri figúry kompozične za sebou v gymnastických pózach na jednofarebnom modrom pozadí. V druhom diele sa alternatívne autorka venovala spray artu v exteriéry na veľkej betónovej ploche 3 x 2 metre. Motívom sú dve čupiace africké ženy so slnečnicami vo vlasoch v technike striekania farieb pomocou sprejov a dokončovania štetcom akrylovou farbou. Na jednofarebnom modrom pozadí sú typograficky doplnené kaligrafické znaky s využitím efektu stekania farby.

 

Natália FARKAŠOVSKÁ 

_ propagačné výtvarníctvo 

CYKLUS GRAFÍK 

Natália Farkašovská vytvorila grafický cyklus s myšlienkou kombinácie „technológií“ – moderných výdobytkov doby a „prírody“ – darov Zeme. Cieľom bolo spojiť tieto dva fascinujúce aspekty vo výtvarnej podobe „Technického hmyzu“, ktorý je komponovaný z rôznych technických súčiastok a náhradných dielov. K realizácii voľných grafických listov si autorka zvolila techniku tlače z plochy – algrafiu, ktorá umožňuje pohotovo aplikovať kresby v tlači na papier. Vytvorený súboru grafík vo výsledku vytvára kompaktný, jasný a zreteľný celok. Po obsahovej stránke má dielo výpovednú hodnotu, ktorá nabáda človeka aby
neprepadol technokratickej dobe a experimentom s prírodou v znamení väčšieho pokroku.

 

Viktória JEFANOVOVÁ 

_ propagačné výtvarníctvo 

MAĽBA AKO KOLEKCIA 

Viktória Jefanovová mala pôvodný zámer vytvoriť kolekciu malieb pre fitness centrum s tematikou figuratívnej kompozície. V priebehu realizácie sa koncept práce zmenil na maliarsky triptych s autorskou filozofiou. Hlavným motívom je polfigúra anonymnej ženy maľovanej ako klasický portrét. Jej oči alebo ústa sú symbolicky maskované bielou farbou. Kolekciou troch akrylovych malieb chcela autorka poukázať na myšlienku slobody prejavu každého človeka. Aby nemal strach a obavy vyjadriť svoj názor otvorene: „Niekedy by sme aj chceli vidieť pravdu ale ju nevidíme“ alebo „Nechceme vidieť“ a „Človek by aj chcel niečo povedať, no nemôže“ alebo „Nie je mu to umožnené“.

 

Dominika KOZUBOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

UMELECKÝ ARTEFAKT A JEHO OBAL 

Dominika Kozubová navrhla dizajn a vyrobila elegantnú eko kabelku, vhodnú na špeciálne príležitosti alebo do mesta s priateľmi. Kabelka je remeselne ručne spracovaná zo smrekového dreva a podšitá hnedou kožou. Má lamely kombinované so smrekovým a čerešňovým drevom, ktoré slúžia na lepšie otváranie a zapínanie magnetovým systémom. V prednej časti je aplikovaná intarzia s jemným nádychom ľudového vzoru z farebných drevených dýh. Obal je farebne i použitím materiálu zladený s kabelkou. Základ obalu je papier oblepený kožou s kombináciou drevenej preglejky podobnej farby. Zapínanie je tiež riešené na magnet a pre zaujímavejší vzhľad je predná kožená časť doplnená šnúrkami po bočných stranách tak, aby obal pôsobil ako darčeková taška. Cieľom bolo vytvoriť dizajnovo a remeselne kvalitnú kabelku, ktorá by nebola záťažou pre našu prírodu.

 

Romana KUPČÍKOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

ILUSTRÁCIA TEXTU  

Romana Kupčíková vytvorila kolekciu ilustrácií v spolupráci so ZUŠ J. Fabiniho v Spišskej Novej Vsi. Autorka ilustrovala fantazijný príbeh postavený na faktoch k 80.výročiu vzdelávacej inštitúcie. Cieľom bolo vytvoriť akúsi kroniku, príbeh, históriu školy a osláviť jej úspechy. Ilustrácie chceli podporiť umenie v nás, samotné tvorenie v iných a možno ho aj v niekom zobudiť. V závere práce autorka experimentálne realizovala niektoré ilustrácie na hudobných nástrojoch. Digitálne spracovala návrhy obálky knihy, titulnú stranu a niekoľko vnútorných dvojstrán prepojením textov s ilustráciami. V ďalšom kroku chce autorka graficky zalomiť celú knihu, ktorá by reprezentovala príbeh umeleckej školy a poskytla čitateľom bližšie informácie o jej histórii originálnym spôsobom.

 

Simona  ŠTELLMACHOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

PROPAGÁCIA FIRMY  

Simona Štellmachová vytvorila logo a propagačné materiály pre vybranú firmu autoservisu Top Car Service. V škiciach a ručných návrhoch sa autorka zamerala na redizajn loga firmy. Vo vektorovej grafike potom realizovala finálnu podobu nového logotypu a navrhla jeho tvarové i farebné varianty. Určila farebnosť loga vo vzorkovníku a stanovila použitie typografickej časti. Prezentáciu firemnej identity riešila v kolekcii grafických návrhov: vizitiek, reklamných bannerov, potlače tričiek, potlače šiltoviek a vo farebných variantoch reklamných hrnčekov. Po konzultácii so zákazníkom sa vyberie definitívna podoba loga, ktoré sa potom v praxi bude používať. Vo finále sa graficky prispôsobí celá kolekcia novej firemnej identite.

 

Alexandra  KURŇAVOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

PROPAGÁCIA OSOBNOSTI

Alexandra Kurňavová v práci reaguje na danú situáciu: „V záujme miestnej knižnice je propagácia literatúry a literárnych osobností. Po konzultácii s pracovníkmi knižnice navrhnite a zrealizujte propagáciu osobnosti v priestoroch knižnice.“ Autorka si uvedomuje, že propagácia literárnej osobnosti ako aj umeleckej literatúry je v tejto dobe internetu a elektroniky obzvlášť cenná  a potrebná. Vyhotovená práca je určená pre Podtatranskú knižnicu v Poprade. Po konzultácii s vedením knižnice sa rozhodlo pre propagáciu Terézie Vansovej pri príležitosti festivalu umeleckého prednesu Vansovej Lomnička.

 

Bronislava  VNENČÁKOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

OBJEKT DO EXTERIÉRU

Bronislava Vnenčáková reaguje v práci na situáciu: „Žijeme v dobe, kedy na funkčnosť a estetiku sa kladú vysoké nároky. Zadanou úlohou je navrhnúť a zhotoviť keramický objekt do exteriéru“. Po istých úvahách sa žiačka rozhodla vytvoriť niečo estetické a užitočné zároveň – kŕmidlo pre vtáky.  Vtáky majú dôležitú úlohu v prirodzenej regulácii hmyzu. V zime ale i cez rok si vtáky nevedia nájsť skoro nič, pretože na intenzívne kosených a vyhrabaných plochách nezostávajú žiadne steblá rastlín so semenami. Postupne prichádzame rad za radom o celé populácie spevavcov. Preto je potrebné vtáky prikrmovať. Výsledkom tejto práce, je kŕmidlo pre menšie vtáky do exteriéru z keramiky. Kŕmidlo má prírodný tvar aj farebnosť.

 

Kristián  STARINSKÝ

_ propagačné výtvarníctvo 

PLAGÁT

Kristián Starinský vytvoril kolekciu angažovaných plagátovreakciou na aktuálne spoločenské dianie: Účasť a zodpovednosť. Môže každý z nás spolu – vytvoriť lepší svet? Celý koncept je tvorený do podoby ideového plagátu, v praktickej podobe do dvoch kolekcií. Prvá kolekcia je uvedená na formáte 594 x 420 mm teda A1, v tejto kolekcii je riešená problematika súčasnej epidémie. Druhá kolekcia je uvedená na formáte 420 x 594 mm, teda A2 a vypovedá o moci peňazí a deštrukcii človeka.

 

Katarína  TOKARČÍKOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

FOTOPRÍBEH

Katarína Tokarčíková vytvorila angažovaný fotopríbeh s použitím textu vo forme leporela. Text je napísaný v slovenskom a anglickom jazyku, keďže leporelo sa využije pri návšteve nórskych hostí našej školy. Rómska problematika vždy bola a bude aktuálnou témou. Práca môže búrať predsudky niektorých ľudí voči Rómom. Fotografie použité v tejto práci sú zhotovené v obci Rožkovce, ktorá je miestnou časťou obce Doľany v okrese Levoča. Pri fotení bolo veľmi dôležité nadviazať dobrý a priateľský vzťah s Rómskymi občanmi, ako poďakovanie dostali fotografie. Leporelo je doplnené textom o Rómoch a ich histórii, vzdelaní a o tom ako žijú.

 

Mária  BÁTORYOVÁ

_ propagačné výtvarníctvo 

UMELECKÝ ARTEFAKT A JEHO OBAL

Mária Bátoryová zhotovila umelecký šperk vytvorený z rôznych druhov papiera, ako je krepový, kancelársky, ručný papier, výkres, lepenka. Produkt je kombinovaný s rôznymi materiálmi – drôtik, modurit, epoxid, prírodné kamienky. Tvar úžitkového predmetu sa nesie v prírodnom, abstraktnom duchu. Obal na vytvorený artefakt je vyrobený z lepenky, z lipového dreva, spracovaný v súčasnom dizajne. Úložný priestor je očalúnený, s dekoratívnou textúrou na povrchu. Produkt je propagovaný umeleckými fotografiami. 

.

SÚBORNÉ PRÁCE ABSOLVENTOV_ šk.r. 2019/2020

odbor: konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb

 

Františka  MILÁNOVÁ

Michaela OVŠONKOVÁ

_ konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb 

KONZERVOVANIE A REŠTAUROVANIE PIETY

Úlohou tejto maturitnej práce bolo reštaurovanie Piety z kostola v Hniezdnom. Plastika je vyrobená z borovicového dreva a je natretá olejovou farbou. Plastika  je vo vnútri dutá. Jedná sa o súsošie, v ktorom Panna Mária sedí na skale a v náručí drží telo mŕtveho Krista. Celá pieta je na podstavci zo smrekového dreva. Poškodenia: farba bola na viacerých miestach popraskaná, boli tam hnedé fľaky spôsobené pôsobením živice na farbu z hrčí, drevo bolo napadnuté drevokazným hmyzom,  na soche bolo viacero trhlín, ktoré vznikli pôsobením vlhkého prostredia, maľba na soche bola na viacerých miestach špinavá od prachu. Vnútorná strana plášťa Panny Márie bola pôvodne natretá červenou farbou a okraje boli natreté zlatou farbou. Taktiež modrá strana plášťa mala okraje natreté zlatou farbou. Rúcho Krista malo pozlátenú drapériu na okraji rúcha.

.

 

Jakub  SURŽIN 

_ konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb 

KONZERVOVANIE A REŠTAUROVANIE ĽUDOVEJ TRUHLICE

Úlohou v rámci maturitných skúšok bolo zreštaurovať ľudovú truhlicu, ktorá bola nájdená v starom dome v Gánovciach. Korpus je lepený zo škárovky, rohy sú spájané na otvorené ozuby. Na bočných stranách korpusu je maľba, ktorá je taktiež orámovaná profilovanou lištou. Na oboch bočných stenách sú uprostred maľby umiestnené kovania na uchopenie truhlice. Motív maľby je atypický, abstraktný, pripomína fládrovanie. Celá truhlica bola dosť  znečistená, maľby boli zaprášené. Na všetkých stenách truhlice boli viditeľne  menšie trhliny. Veko bolo úplne špinavé, farby boli veľmi málo viditeľné. Cez stred veka bola priečne výrazná zvlnená trhlina pozdĺž vlákien dreva. Rohy líšt boli obité. Kovania boli napadnuté hrdzou, avšak celistvé. Všetky nohy boli zachovalé. Lišty okolo malieb boli poodštiepované.

.

 

Leonard  SPIŠSKÝ 

_ konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb 

KONZERVOVANIE A REŠTAUROVANIE STOLÍKA

Úlohou v rámci maturitných skúšok bolo zreštaurovať stolík. Stolík je konzolového typu. Je zhotovený z brestového dreva. Skladá sa zo stolovej dosky, zásuvky, lubov, sústružených nôh a trnože v tvare H.

Stolík bol umiestnený v obývanej miestnosti. Na celom stolíku bola poškodená celá povrchová úprava. Vrchná doska bola ohnutá do tvaru U, v strede mierne prasknutá a hrany boli obité. Na zadnej ľavej nohe bola zospodu diera a prasknutá bola na hornej aj dolnej časti. Zásuvka bola napadnutá drevokazným hmyzom.

.

 

Matúš  NEUPAUER 

_ konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb 

KONZERVOVANIE A REŠTAUROVANIE PRESKLENEJ SKRINE

Úlohou v rámci maturitných skúšok bolo zreštaurovať presklenú skriňu, ktorá pochádza z farského úradu z obce Hniezdne. Skriňa je zhotovená zo smrekového dreva. Celá skriňa bola z vonkajšej strane namorená matnou orechovo hnedou farbou. Na  povrchovú úpravu bol použitý včelí vosk. Z vnútornej strany skrine nebola žiadna povrchová úprava. Skriňa bola veľmi znečistená prachom, pavučinami a napadnutá červotočmi. Ľavá strana skrine mala doškriabanú a poškodenú povrchovú úpravu. Na pravých dverách bol odštiepený kus materiálu. Chýbali aj lišty, ktoré slúžili na upevnenie skla vo dverách.   Taktiež chýbali aj police s lištami. Železné klavírové kovania boli napadnuté hrdzou, avšak celistvé. Okrasné mosadzné kovania boli zanesené špinou, na jednej strane chýbala úchytka.

.

 

Samuel  SEDLÁK

_ konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb 

KONZERVOVANIE A REŠTAUROVANIE PRÍBORNÍKA

Príborník sa skladá z dvoch častí. Horná časť sa skladá z úložného priestoru s presklenými dvierkami v strede, po bokoch sú jedno dverové skrinky. Ich dvierka sú rámovej konštrukcie s masívnou výplňou, v strede je intarzia. Spodnú časť tvoria dve bočné skrinky s úložným priestorom. v strede medzi skrinkami je doska z mramoru, pod ktorou je výsuvná doska na písanie. Konštrukcia je z masívneho dreva, odyhovaná. Predná časť a bočné časti konštrukcie sú olepené orechovou dyhou. Vnútorné časti sú odyhované mahagónovou dyhou. Celý príborník bol špinavý a poškodený. Dyhy na ňom boli odlepené, popraskané, prípadne chýbali. Konštrukcia v spodnej časti bola napadnutá červotočom. Nohy boli vážne poškodené. Na hornej časti príborníka boli prevažne chýbajúce alebo vyduté dyhy. Povrchová úprava bola v dobrom stave. Spodná časť mala väčšie poškodenia od červotoča a odlepené alebo chýbajúce dyhy. Vo vrchnej časti bola poškodená a popraskaná mramorová doska. Nohy boli napadnuté červotočom. Kovania boli mechanický poškodené a znečistené od bežného používania.

.

 

Martin  GARABÁŠ

_ konzervátorstvo a reštaurátorstvo – drevorezieb 

KONZERVOVANIE A REŠTAUROVANIE LAMPÁŠOV

Úlohou v rámci maturitných skúšok bolo zreštaurovať lampáše z kostola v Ždiari. Poškodenia boli: Vnútorná časť lampáša bola obhorená. Lampáš bol natretý hnedou olejovou farbou, na špirálovitej časti tyče sa pod hnedou olejovou farbou nachádzal kriedový podklad, na rovnej časti tyče hnedá olejová farba a aj na vyrezávanej spojovacej časti. Pod hnedou olejovou farbou sa nachádzala:  na streche lampáša – červená farba, na rámovej konštrukcii lampáša – tmavo a svetlo zelená farba, na lištách – červená farba a na spodnej časti lampáša – zlatohnedá farba, na  špirálovitej časti tyče- modrá farba. Na spojenie dielcov boli použité klince, drevené kolíky a čapový spoj.

.

SÚBORNÉ PRÁCE ABSOLVENTOV_ šk.r. 2019/2020

odbor: FOTOGRAFICKÝ DIZAJN

 

Barbora  KUCHČÁKOVÁ

_ fotografický dizajn 

ARCHITEKTÚRA

Táto práca mala zobrazovať nereálne predstavy človeka, či už pri koláži architektúry alebo spájania reálnych vecí s nereálnymi. Práca by mala pôsobiť ako surrealistická architektúra spojená s pestrím, farebným životom. Pri tejto koláži som požívala rôzne geometrické tvary napríklad kruh, štvorec alebo kocku. Pridávala som taktiež rôznej dĺžky čiary a striedala pestré farby. Do koláže som chcela spájať množstvo rúk, oblakov a kvetov. Chcela som tím urobiť dojem spojení s architektúrou a to taký, ktorý by vyvolával v divákovi vlastný svet.

.

 

Denis  GALIS

_ fotografický dizajn 

LUMINOGRAFIA 

Všade okolo nás je kvantum svetla, no je na človeku z akého uhla pohľadu sa nato pozerá. Pre niekoho to môže byť len osvetlenie a nehľadá za tím väčší význam. No môže to byť človek, ktorý vidí spektrum možností aké svetlo ponúka, vyjadrenie nálady, pocitov, zobrazenie seba či doby.

Mojou poslednou prácou je Luminografia, (Kresba svetlom), kedy vďaka dlhej expozícií na fotoaparáte zanechajú pohybujúce sa svetlá farebné trajektórie. Luminografia by v mojej práci mala poukázať na súčasnú epidemickú situáciu, ktorá prebieha v celom svete. Poukazuje na ľudí/človeka v karanténe. Mojimi vyjadrovacími prostriedkami by mala byť hra s kompozíciou, hra s farbami, skúsiť ukázať pocity i nálady a vyhrať sa s kreslením. Rolu na mojej práci má aj experiment a náhoda. V mojej práci zohráva najväčšiu rolu manekýn, ktorý hrá rolu človeka, je smutný a hovorí ľudom, aby ostali doma a tím chránili seba aj iných. Hlavným symbolom je farba, ktorá v práci odohráva dôležitú rolu. Farba ma vyjadrovať pocity jednotlivca aj ľudí.

 

.

 

Stella   DEBREOVÁ

_ fotografický dizajn 

REKLAMNÁ FOTOGRAFIA 

Vedela som, že chcem  postaviť čierne mesto, nevedela som, ale aký produkt tým propagovať. Začala som hľadaním vecí ikonickými pre mestské prostredie (autá, obchody…), potom sa mi ale zapáčila myšlienka spojiť veci, ktoré so sebou  zvyčajne nesúvisia. Keď som sa rozhodla, aký bude mať moje mesto dizajn a štýl, uvedomila som si, že potrebujem niečo aktuálne a škaredé, v dobrom slova zmysle. V meste, po ktorom chodím najčastejšie, sú chodníky pokryté žuvačkami, tisícmi, to zapadalo do pointy mojej práce. Propagovať som sa teda rozhodla žuvačky, žiadnu konkrétnu značku, žuvačky všeobecne. Vyrobila som im názov, dizajn aj obal. Reprezentovať tým ale chcem obyčajnú, rúžovú, sladkú žuvačku. Mesto by som opísala ako jedno z tých, ktoré vidíme v animovaných rozprávkach. Mesto cukríkov, lízaniek, čokolády… Moje je žuvačkové, tmavé, pokreslené, nepohostinné a miestami nechutné. Popri  vypľutých žuvačkách  som odkazy na Babbeli (názov žuvačiek) po meste rozmiestnila formou plagátov, billboardu, reklamy na budove a ako výklad obchodu. Všetko v mierke ku malému mestu, až na žuvačky, tie sú v životnej veľkosti v porovnaní s mestom obrovské. Moje spracovanie reklamy som teda postavila na dizajne, ktorý by danú značku žuvačiek vedel propagovať zaujímavým a iným spôsobom, ktorý sa nezakladá na chuti, či využití, ale na výzore. Často používanou frázou je, že produkt predáva obal (v skratke je to presne to, čo som chcela uplatniť v tejto práci).

 

.

 

Damián   BADOVSKÝ

_ fotografický dizajn 

FOTOPRÍBEH 

V tejto téme je dôležité zachytiť čo najvernejší príbeh. Môžeme sa dosiahnuť reálnym dokumentovaním danej činnosti alebo naopak, nainscenovaním  daného príbehu. Zadanie spočíva vo vytvorení série inscenovaných fotografií.Na tému fotopribeh som sa rozhodol vytvoriť sériu fotografií v ktorých sa odohráva príbeh o pracovaní v záhrade. Prvotný nápad bol o vytvorení série fotiek na tému záhradkárstvo ktorá by boli použite v časopise zaoberajúce sa prácou v záhrade, kde by boli poskytované dôležité informácie, finty a rady ako sa starať o zeleninu, ovocné stromy a veľa iných … Moje fotografie sú inscenovane tak aby zachytávali danú prácu v procese a informovali o dianí danej práce k článku.

 

.

 

Sebastián   KOVÁČ

_ fotografický dizajn 

KRAJINA 

Mojou záverečnou prácou je Krajina. Krajina je miesto kde som doma. Pod pojmom krajina si môžeme predstaviť množstvo vecí, napríklad miesto kde sa nachádzame, štát v ktorom žijeme alebo kam by sme chceli niekedy ísť či vôbec celú našu plantu. Niekto sa z blízka pozerá na krajinu ako na veľké mestá, hory, púšte džungle alebo len lúku na ktorú sa chodí prechádzať. Ja sa rád ocitám v kruhu prírody kde skúmam nové miesta kde môže byť napríklad krásny výhľad. Už od prvých pohľadov na panoramatický zážitok v srdci prírody či je noc alebo deň atmosféra kde je pohľad na prírodné bohatstvo našej zeme je na každom mieste, a v rôzny čas vždy iná ale stále vo mne dokáže vytvoriť pocit úžasu a radosti. Fotografie krajiny vo mne tiež vzbudzujú podobný pocit a chuť sa ocitnúť na miestach kde vznikli. Preto aj naďalej budem spoznávať nové miesta kde následne bude mojím cieľom vytvoriť fotografie krajiny s príjemnou atmosférou, z ktorých budem v postprodukcii vytvárať obrazy s ukážkou pravidelnosti ako opak k nepravidelnosti v prírode s minimálnym zásahom človeka. Táto práca pre mňa môže znamenať nový pohľad na krajinu. Ukáže mi nové miesta na ktorých môžem prísť na nové myšlienky a nápady ktoré ma môžu motivovať v budúcnosti k vytvoreniu ďalších prác.

 

.

 

Viliam Norbert  NEUPAUER

_ fotografický dizajn 

ZÁTIŠIE 

Mojou záverečnou prácou je zátišie.  Zátišie zobrazujú sa na ňom neživé predmety ako ovocie, kvety, jedlo a predmety každodennej potreby sú aranžované do pozadia. Názov zátišie anglicky Still Life  sa odvodzuje od holandského „stilleven“, ktorý je aktuálny od roku 1650 ako kolektívne meno tohto druhu predmetu. Cieľom mojej práce bolo spojiť klasické zátišie z ovocím a do toho by som chcel pridal nejaké moderné prvky jedál ale aj nápojov. Taktiež som zátišia orientoval do ovocia a zeleniny ako bola paradajka, pomaranč…

 

.

 

Juraj  DUDAŠKO

_ fotografický dizajn 

PORTRÉT

Fotenie umeleckých portrétov je  vždy veľkou  výzvou – vytvoriť niečo nové, zachytiť jedinečnú osobnosť a zároveň urobiť zo samotného fotenia zážitok. Do práce sa autor snažil vložiť originálny prvok, ktorý spájal celú činnosť o jedného kompaktného celku. Súbor portrétov – odrazy v zrkadle.  

 

 

Veronika  ŠVÉDOVÁ

_ fotografický dizajn 

FIGURÁLNA KOMPOZÍCIA

Veronika Švedová vytvorila cyklus fotografií na tému figurálna kompozícia.  Úlohou autorky bolo vytvoriť dokonalý súlad figúry, alebo figúr vo vybranom obraze. Výsledok autorkinej práce je knižka – leporelo. Okrem minimalisticky prevedenej prednej a zadnej strany, obsahuje 10 fotografií dievčaťa v čiernych šatách v lese a ku každej z nich sa viaže úryvok básne ktorá zjednocuje všetky fotografie do jedného celku. Fotografie sú ale fotené na rôznych miestach z rôznych uhlov pohľadu. Každá vystihuje svoje pridelené dvojveršie z básne. Majú pôsobiť temne, tajomne. Dominantné farby sú zelená a čierna – symbolizujú prírodu a smútok. Posledná fotografia je postava stojaca tvárou k slnku, les necháva za sebou, čo symbolizuje zvrat, náhly závan pozitivity s čím opäť súvisí posledná „strofa“ básne.

 

 

Patrícia  GAŠPAROVÁ

_ fotografický dizajn 

FOTOPRÍBEH

Patrícia Gašparová vytvorila cyklus fotografií na tému fotopríbeh. Záverečná práca pozostáva z 8 fotiek formátu A3 a je inšpirovaná zbierkou rozprávok známeho slovenského zberateľa tradičných príbehov z dielne Pavla Dobšinského. Sú v nej použité ilustrácie maliara Ľudovíta Fullu, ktoré pomocou grafickej práce dopĺňajú fotografie krajiny. Prepojením dvoch umeleckých odborov sa autorka snažila o finálny výsledok pri ktorom nejde iba o technické zvládnutie, ale aj o výslednú vizuálnu zaujímavosť, ktorá ma zaujať a upútať diváka svojou farebnosťou a atmosférou. Ilustrácie zámerne vložila vo forme bielych línií, ktorými chcela vytvoriť dojem kriedovej kresby na fotke. Zámerom práce bolo zdôrazniť význam príbehov v dnešnej dobe a poukázať na dôležitosť pripomínania si tradície a klasiky v tomto uponáhľanom modernom svete.

 

 

Filip  ŠIMON

_ fotografický dizajn 

LUMINOGRAFIA

Filip Šimon pracoval na téme luminografia. Práca autora by sa dala nazvať konceptuálnym umením, v ktorej použil techniku luminografie. Chcel poukázať na to, že umenie žiari aj tam, kde naň svetlo nemá vplyv a dosah. Post proces spočíval v tom, že do denných fotografií architektúry umiestňoval osvietené street art diela. Snažil sa ich zakomponovať čo najestetickejšie a najvernejšie na fasády budov. Nasledovnou úpravou a experimentálnou animáciou do gif. formátu priniesť do nočných zákutí pohybom a svetlom život. Zároveň sa autor držal minimalistickej architektúry ako žánru s bohatou históriou, ktorá sa ťahá  dejinami fotografie ako samej a taktiež odráža obraz doby, kultúru a formy umenia v dnešných časoch. Cieľom bolo vytvoriť sériu fotografií pod prívlastkom „lumino“ no zároveň sa držať idei. Pri tom využiť všetky benefity tejto techniky a pozdvihnúť ňou  myšlienku o estetickú hodnotu, ktorá sa nám sama ponúka.

 

 

Ľudmila TROPPOVÁ

_ fotografický dizajn 

ARCHITEKTÚRA

Ľudmila Troppová pracovala na téme architektúra. Autorka vyhotovila súborné dielo 8 snímok, ktoré na seba tematicky nadväzujú. Utvárajú celok ktorý spája geometria a farebnosť. Zámerom tohto diela je poukázať na vývin ľudstva, spojený s umením a úžitkovými stavbami. Hlavným motívom nie je len využitie, ale aj estetická stránka, ktorá sa v dnešnej modernej dobe vysoko oceňuje. Táto práca je vytvorená tak, aby zaujala nežné aj drsnejšie pohlavie – ženy a mužov. Výslednými artefaktmi sú zadné kryty na smartfóny. Na spestrenie a oživenie kompozície artefaktov autorka vytvorila vtipné a nápadité prvky, ktoré pôvodné fotografie neobsahovali. Farebnosť fotografií bola dolaďovaná podľa pohlavia a má svoj psychologický význam ktorý nám pomôže lepšie sa stotožniť s myšlienkou tohto diela.

 

 

Petra THINSCHMINDTOVÁ  

_ fotografický dizajn 

KRAJINA

Petra Thinschmidtová vytvorila sériu fotografií na tému krajina. Autorka fotografovala odrazy vodných plôch, inšpirujúc sa surrealizmom. V obrazoch skutočnosť nezodpovedá realite a odrazy nie sú skutočné. „V mojej prírode som taktiež ukázalo zrkadlo krásy a surreálnej, priam nedokonalej krásy. Na jednej strane je fotografovaná príroda krásna a dokonalá, no na druhej surreálna a pre samých seba nedokonalá. My ako pozorovatelia vidíme nedokonalosti vo fotografií ako výnimočné a zaujímavé. A takto nás vnímajú aj ostatní. Každý z nás je niečím svojím výnimočný a krásny.“  Cieľom práce je ukázať ľudom iný pohľad na samého seba. Fotografie poslúžili ako potlač na dáždnik.

 

Klauzurky_2. polrok_ 2019/2020

VÝBER Z TVORBY NAŠICH ŽIAKOV 

Realizácia komisionálnej skúšky

z profilového predmetu a z umeleckej praxe na ŠUP Kežmarok počas dištančného vzdelávania žiakov v čase prerušenia výučby z dôvodu šírenia vírusu – Covid 19.

Umením meníme svet: REKLAMNÁ FOTOGRAFIA 

Reklamná fotografia s použitím motta: Umením meníme svet

…spropagovať umenie takou formou, aby divák túžil po živote obohatenom umením…

_3.B_ fotografický dizajn_

Umením meníme svet: PORTRÉT – kartónová grafika

AKO NA TO ??? výber ľubovoľného motívu, prevedenie motívu na kontrastný monochrómny obraz na kartón, výroba matrice (vyrezanie vrchnej kartónovej časti v označených svetlých/tmavých miestach so zanechaním vrúbkovanej častí kartónu), otlačenie farbou natretej matrice na formát papiera, hotový produkt.

_1.B_ grafický a priestorový dizajn_

Umením meníme svet: SÚZVUK UMENIA 

Spojenie diel svetových autorov do jedného kompaktného obrazu.

_1.A_ propagačné výtvarníctvo_

Umením meníme svet: MISKA

Vyrezávaná misa – námet ovocie.

_1.A_konzervátorka a reštaurátorstvo drevorezieb_

Umením meníme svet: PARAFRÁZA PORTRÉTU

Žiaci si vyberú fotografiu alebo portrét známej osobnosti ktorý budú maľovať a budú sa zamýšľať nad charakteristickými symbolikami osobnosti a tými sa pokúsi výtvarne stvárniť, prepojiť pozadie. Portrét budú maľovať realisticky, v pozadí budú môcť využívať iné výtvarné techniky. (kombinované techniky).

_2.A_propagačné výtvarníctvo / fotografický dizajn_

Umením meníme svet: POCTA CHRISTOVI

Kolekcia asambláže s použitím textu.Reakcia na tvorbu autora.

_3.A_propagačné výtvarníctvo_

AJ RÚŠKO MÔŽE BYŤ UMENIE

AJ RÚŠKO MÔŽE BYŤ UMENIE

V  čase pandémie koronavírusu  rúška potrebuje celá spoločnosť a je ich málo. Chceme tejto iniciatíve pomôcť, preto sme zapojili  aj našich žiakov do nasledujúcej aktivity, v ktorej spojili príjemne s užitočným.

Každý žiak našej školy mál za úlohu vytvoriť kolekciu 3 rúšok. Hlavná podmienka bola, aby rúška spĺňali hygienické a funkčné požiadavky. Ostatné bolo na kreativite žiakov.  (ručne, pomocou stroja, háčkované, otlačené, maľované, vyšívané alebo s doplnkami…originalita je v tvojich rukách ) …a to všetko v duchu humanizmu a pomoci..

3 UROB – 2 VENUJ – 1 SI NECHAJ

Prostredníctvom  fotogalérie vám ponúkame možnosť vidieť  rúška našich študentov a pedagógov. 

..keď umením pomáhame svetu…

Z domácej tvorby našich študentov počas obdobia karantény

 

MATURANTI A ICH  VIDEO – TVORBA

Naši maturanti  pod vedením Mgr. Art. Lukáša Marhefku počas domácej karantény pracujú a tvoria  na rôznych zadaniach. Ponúkame vám kolekciu videí na tému reklama. 

Náš kolega Mgr. art. Adam Motýľ okrem video tvorby inklinuje aj k hudbe,  o čom svedčí jeho vlastná tvorba a produkcia. V tomto neľahkom čase pandémie pre nás všetkých pripravil pieseň, ktorú vám ponúkame prostredníctvom tohto videoklipu.  

Klauzúrky_1.polrok_2019/2020

KOMISIONÁLNE SKÚŠKY ALEBO PO NAŠOM „KLAUZÚRKY“

Kým sa uzavrel polrok, všetci naši žiaci absolvovali komisionálnu skúšku z hlavného odborného predmetu. Pred odbornou komisiou a spolužiakmi prezentovali svoje práce. Komisionálnu skúšku z profilového predmetu a umeleckej praxe v závere 1. polroka absolvujú povinne všetci žiaci I. – IV. ročníka umeleckých odborov formou prezentácie a obhajoby vytvorených prác za príslušný polrok. V nasledujúcej časti vám ponúkame prierez tvorby, tém a aktivít našich žiakov a ich pedagógov.

Mgr. Art. Jozef Česla
VÝTVARNÉ PREDMETY, POČÍTAČOVÁ GRAFIKA

 

TÉMA: Leonardo_ komix

Kreatívne spracovanie života, tém a tvorby umelca a mysliteľa Leonarda da Vinciho. Výsledným produktom je komix, plagát. Náročný projekt realizovali žiaci tretieho  a štvrtého ročníka pod vedením  skúseného odborníka Mgr. Art. Jozefa Česlu v príslušných grafických programoch.  Kus práce a hlavne trpezlivosti pri  návrhoch a kreslení so žiakmi, odviedli kolegyne  Mgr. Zuzana Girgašová a  Mgr. Alena Trembová.

3.A / PV_ 4.A /  PV

TÉMA: ALTER EGO

 

ALTER EGO je voľná téma zameraná na výčbu počítačovej grafiky vo vektorovom programe Adobe Illustrator CC a na prácu vo vrtsvách v bitmapovom programe Adobe Photoshop CC. Úlohou žiakov tretieho a štvrtého ročníka bolo spracovať vlastný autoportrét v netradičnej výtvarnej sebareflexii zameranej na získanie nových zručností s využitím digitálnych technológii. Výsledky svojej tvorivosti žiaci exportovali do vektorových, bitmapových a tlačových formátov. Výučba prebiehala na predmetoch navrhovanie,  počítačová grafiky a typografia pod vedením pedagóga Mgr. art. Jozefa Česlu.

3.A / PV_ 4.A /  PV _4.B / FD

Mgr. Milada Kotorová
VÝTVARNÉ A ODBORNÉ  PREDMET

 

TÉMA: Psychologický portrét, falošný email, fotografia na tému …zastav sa a všimni si ma 

Súbor prác, ktoré v tejto časti predstavujeme – reprezentuje žiakov tretieho ročníka odboru propagačné výtvarníctvo. Pluralitu v tvorbe, kreatívne a hĺbkové stvárnenie tém, ale aj remeselnú zručnosť  nadobúdajú žiaci pod vedením Mgr. Milady Kotorovéj. 

3.A / PV _ 4.A /  PV


Mgr. Art. Lukáš Marhefka

VIDEOTVORBA

TÉMA: Portrét osobnosti 

Zadanie pre žiakov na predmete video-tvorba. Zobrazte život blízkeho človeka v jeho prirodzenom prostredí a rozprávajte sa s ním o jeho živote. Krátky dokument do 10 minút. Študent vypracuje námet, scenár, film sám natočí aj zostrihá.

4.B /  FD


Mgr. Art. Adam Motýľ

VIDEOTVORBA & FOTOGRAFIA 

TÉMA:Reklamná fotografia & video cvičenia

Žiaci tretieho ročníka tvorili reklamné fotografie – reklama na šaty (podľa vlastného výberu, vkusu) a reklama na Coca Colu. Cieľom bolo produkt ,,predať,, – využiť rôzne ,komerčné,, postupy a priblížiť čo najvernejšie produkt. Videotvorba- žiaci tretieho ročníka majú videotvorbu ako predmet prvý rok, tak sme začínali na jednoduchých základných cvičeniach ako – veľkosti záberov (celok, polocelok , detail), pohyb (pohyb s kamerou, pohyb v kamere a kombinovaný pohyb), asynchrónny zvuk, časozber , animácia a autoportrét

3B /1.B_ FD

Mgr. Stanislav Kovalčík

VÝTVARNÉ A UMELECKÉ PREDMETY

TÉMA: Štylizácia prírodnín & priehradkový email 

Práce boli zamerané na správne miešanie a kombinovanie farieb, ich prechodov. Dôraz kládli  na kontrast, precíznosť a čistotu prevedenia. Využívali farebný kontrast pri správnom zvolení pozadia (negatívna maľba). Kombinovaná technika napodobňujúca priehradkový email. Reliéf kombinovaný s enkaustikou. Žiaci sa učili plošnú štylizáciu a kombinovanie rôznych netradičných výtvarných materiálov. Sami si práce adjustovali, vyrobili si a povrchovo upravili rámy.

Mgr. Alena Trembová

VÝTVARNÉ A UMELECKÉ PREDMETY

 

TÉMA: Keramika 

Spracovanie hliny a tvorba figurálnych námetov, následné farebné spracovanie glazúrou. 

Mgr. Jaroslav Sarna

ZÁSTUPCA  PRE ODBORNÉ VZDELÁVANIE

 

TÉMA: Výtvarný jazyk  

Žiaci prvého ročníka  počas hodín VPR pracovali na spoznávaní výtvarného jazyka. Cvičenia pretavené v rôznych témach  realizovali v základných technických prevedeniach prostredníctvom kresby, maľby a kombinovanej techniky. Počas prvého polroka sa žiaci posunuli  v uplatnení a kombinácií výrazových prostriedkov ako je bod, línia, plocha škvrna, farba, tvar a jeho variácie.

1.A /  PV __1.B / FD

 

Mgr. Zuzana Girgášová

VÝTVARNÉ A UMELECKÉ PREDMETY

 

TÉMA: Portrét, línia, plocha a keramika 

Cvičenia s čiarou a farebnou plochou so žiakmi prvého ročníka. Štúdia portrétu a jeho kresba ceruzou v podaní žiakov  druhého ročníka. Spracovanie hliny a tvorba figurálnych námetov, následné farebné spracovanie glazúrou v prevedení žiakov maturitného ročníka. 

 

4.A /  PV __1.B / GPD __  2.A/ FD

 

Mgr. Art. Dominik Britaňák 

VÝTVARNÉ  PREDMETY, POČÍTAČOVÁ GRAFIKA, FOTOGRAFICKÝ DIZAJN 

 

 

 

Mgr. Matúš Matava

FOTOGRAFICKÝ DIZAJN 

 

TÉMA: Kalendár, CD booklet, novoročný pozdrav

Študenti štvrtého ročníka odboru fotografický dizajn pracovali na troch témach s využitím fotografie pre úžitkovú grafiku. Prvou bola realizácia kalendára na tému Telo a telesnosť. Druhou témou bola tvorba CD bookletu, kde sa študenti mali čo najvernejšie priblížiť k hudobnému žánru, zvládnuť vizuálne spracovanie po technickej a grafickej stránke. Posledným zadaním bolo vytvoriť novoročne pozdravy. Cieľom, bolo viest do prác vlastnú originalitu, kreativitu a experimentovať s technikami. Výsledky svojej činnosti žiaci exportovali do vektorových, bitmapových a tlačových formátov.

4.B /  FD